Свет шляхецкіх сядзібаў у творах Станіслава ЖукоўскагаДзякуючы кнігам “няўрымслівага паэта” беларускіх сядзібаў і паркаў спадара Анатоля Тарасавіча Федарука мы наразе ведаем як шмат іх было на нашай зямлі, якая спадчына, амаль страчаная для нас і нашых дзяцей, яшчэ можа быць прачытана па ледзь улоўных слядох. Мы яшчэ можам пабачыць і зразумець прыгажосць архітэктурных стыляў ацалелых будынкаў і ледзь бачную геаметрыю некалі выдатна сфармаваных алеяў паркаў ды зарослых сажалак… Алеж як выглядалі інтэр’еры гэтых сядзібных комплексаў, якое было там асяроддзе, якія рэчы атачалі жыцце тых, для каго гэтыя дамы былі радавымі гнёздамі… Я зараз не кажу пра шыкоўныя палацы, я маю на ўвазе дробнашляхетныя сядзібы, якіх было вельмі шмат. Падаюцца вельмі цікавымі і прыдатнымі для асэнсавання гэткага культурнага фенамена, як сядзібна-паркавыя комплексы, працы нашага знакамітага земляка Станіслава Юльянавіча Жукоўскага, які пакінуў значную спадчыну ў выглядзе карцін з краявідамі Палесся, Белавежскай і Свіслацкай пушчаў, інтэр'ерамі палацаў і шляхецкіх сядзібаў ды паркаў. Станіслаў Юльянавіч Жукоўскі нарадзіўся ў 1873 у маёнтку Старая Воля каля вёскі Яндрохавічы Гарадзенскай губерніі. Па адной версіі, яго бацька быў пазбаўлены ўладанняў і шляхецкіх правоў за ўдзел у паўстанні 1863 года. Па выніках больш глыбокіх даследаванняў, бацька Жукоўскага ўдзелу ў паўстанні не прымаў, а пазбавіўся радавога маентка праз эканамічныя санкцыі, якія былі накладзены на тых, хто спачуваў паўстанцам. Згодна прапанове генерал-губернатара Вільні М. Мураўева, зацверджанай імператарам Аляксандрам II 26 траўня 1863 г., быў уведзены 10%-ы збор з чыстага прыбытку, які на самай справе быў асаблівай кантрыбуцыяй у рэвалюцыйным краі. У сувязі з паўстаннем былі павялічаныя і іншыя падаткі і зборы. У выніку Ю. Жукоўскі не змог утрымаць у валоданні радавы маёнтак і стаў арандатарам свайго ж маёнтка, як і большасць іншых прадстаўнікоў беларуска-польскай шляхты. Сваё дзяцінства будучы мастак правеў у радавым маентку бацькі Старая Воля. Вучыўся ў Варшаўскай класічнай гімназіі, а пасля – у рэальным вучылішчы ў
Беластоку. Там жа атрымаў першыя навыкі малявання пад кіраўніцтвам С. Н. Южаніна. Параза паўстання 1863 г., высылка братоў бацькі, страта радавой сядзібы, складанае матэрыяльнае становішча сям'і і разбітыя надзеі – усё гэта паўплывала на светапогляд і душэўны стан мастака. У 1892 годзе, супраць волі бацькі мастак адправіўся ў Маскву вучыцца жывапісу. Жукоўскі быў вельмі таленавітым вучнем і прамым спадчыннікам І. І. Левітана, які з глыбокай зацікаўленасцю прыглядаўся да працы маладога студэнта.
У 1902-1903 гг. Жукоўскі паказваў свае працы на выставах аб'яднання «Свет мастацтва». Яго пейзажы адразу прынеслі мастаку вядомасць і карысталіся вялікім попытам сярод калекцыянераў. У 1907 г. мастак атрымлівае званне акадэміка і пачынае сваю педагагічную дзейнасць. Ён арганізаваў у Маскве двухгадовую мастацкую школу, у якой выкладаў аж да Кастрычніцкай рэвалюцыі 1917.
З 1923 г. Жукоўскі быў сябрам мастацкага аб'яднанні «Zachęta», а з сярэдзіны 1920-х – у Кракаўскім таварыстве сяброў прыгожых мастацтваў «Pro arte».
Творчая спадчына мастака вялікая. Яго карціны знаходзяцца ў шматлікіх прыватных і музейных калекцыях, сярод якіх Дзяржаўная Траццякоўская галерэя, Дзяржаўны Рускі музей, Кіеўскі музей Рускага мастацтва, Нацыянальны мастацкі музей рэспублікі Беларусь, Нацыянальны музей Варшавы, Нацыянальная галерэя Кракава і інш. Матэрыял падрыхтаваны Тамарай Матыль (архітэктар, спецыяліст у галіне аховы гісторыка-культурнай спадчыны)
Фотасправаздача: Творы Станіслава Жукоўскага Форум для отзывов 11 не существует. |
|